Seuraavassa käymme läpi media- ja yhteisöpalveluja, jotka ovat nykypäivänä todella isossa käytössä ja roolissa. Näiden joukossa on lukuisia erilaisia, mutta myös saman tyyppisiä alustoja, joissa käyttäjät kommunikoivat keskenään sekä tuottavat sisältöä. Sisältöä tuotetaan muun muassa tekstein, kuvin ja videoin.

Mediapalveluiden osalta nimekkäimmät ja tunnetuimmat alustat ovat:

  • Pinterest (Kuvien ja linkkien jakelu- ja kuratointipalvelu)
  • Instagram (Kuvien ja videoiden jakelupalvelu)
  • Snapchat (Kuva- ja videoviestipalvelu)
  • Soundcloud (Ääni- ja musiikkitiedostojen levitys- ja suoratoistopalvelu)
  • Vimeo (Videoiden jakelualusta)
  • YouTube (Videoiden jakelupalvelu)

Näiden palveluiden ja alustojen kolmen kärki sekä käytössä että tunnettuudessa ovat tietenkin Instagram, Snapchat sekä YouTube. Näitä alustoja käyttävät edelleen suuri määrä kuluttajia, vaikuttajia sekä myös yrityksiä.

Instagram ja Snapchat ovat kuva- ja videopalveluita, joissa sisältö koostuu pääosin tarinaominaisuudesta, kuvista ja videoista. Tarinaominaisuus on nähtävillä vain vuorokauden ajan, jonka jälkeen tarina katoaa, johon muun muassa Snapchatin koko käyttö perustuu.

Snapchat oli ensimmäinen alusta, joka lanseerasi tarinaominaisuuden, jonka sitten aika pian otti käyttöön myös Instagram. Tämän jälkeen sama ominaisuus otettiin käyttöön myös Whatsappiin, sitten Facebookin Messengeriin ja myöhemmin myös itse pääsovellukseen. Instagramissa ei tosiaan alussa tätä ominaisuutta ollut, vaan sovelluksessa jaettiin enimmäkseen alussa kuvia ja videoita.

YouTube on taas täysin videonjakopalvelu, jossa käyttäjät jakavat pääasiassa videoita. Muista palveluista tuttu tarinaominaisuus on nyt myös YouTubessakin, johon kanavan ylläpitäjät voivat tuottaa lyhyitä videonpätkiä.

Yhteisöpalveluja on monia, mutta seuraavassa suosituimmat ja tunnetuimmat alustat:

  • Facebook
  • Suomi24
  • IRC-Galleria
  • LinkedIn

Monet saattavat hieraista silmiään tai muistella vuosien takaisiaan muistoja muun muassa IRC-Galleriasta, joka on suomalainen ja yksi alkuperäisimmistä sosiaalisen median palveluista. Eli toisin sanoen voidaan sanoa, että Suomessa oltiin aikaa edellä.

Sivustosta kasvoi aikanaan muutamassa vuodessa käytetyin nettipalvelu, joten kyseessä oli erittäin merkittävä sivusto. IRC-Galleria on myös edelleen täydessä toiminnassa ja käytössä, jota käyttää monta sataa tuhatta käyttäjää, joka on kuitenkin vähentynyt kymmenen vuoden takaisesta puolesta miljoonasta käyttäjästä. Sivusto on luonnollisesti kokenut yllä olevien muiden palveluiden kovan kilpailun, sillä nuoret käyttävät nykyään paljon enemmän Facebookia, Instagramia ja Snapchatia.

Suomi24 on aktiivisilla käyttäjillä mitattuna Suomen suurin sosiaalisen median palvelu. Palvelua käyttää yli 2 miljoonaa käyttäjää kuukausittain ja suurin ikäryhmä on 25-44 –vuotiaat suomalaiset. Palvelu on pääasiassa keskustelupohjainen, jossa ihmiset voivat keskustella käyttäjänimellään itseään kiinnostavista aiheista.

Palvelu tarjoaa myös yrityksille mahdollisuuden kumppanuuteen ja yritysprofiiliin sekä läsnäoloa asiantuntijana valitsemastasi aiheesta. Palvelussa on siis mahdollisuuksia tavoittaa tiettyä kohderyhmää oman asiantuntija-alueen osalta sekä keskustella ja olla vuorovaikutuksessa ihmisiin aiheen tiimoilta.

Facebook ja LinkedIn ovat tietenkin Yhdysvalloista alkunsa saaneita kansainvälisiä jättiläisiä, joilla on erittäin suuri vaikutus yhteisöpalvelujen osalta. Näiden alustojen käyttäjämäärät ovat tuhansissa ja sadoissa miljoonissa käyttäjissä maailmanlaajuisesti. Suomessa Facebookin käyttäjiä on reilusti yli 2 miljoonaa ja LinkedInin käyttäjiä yli 1 miljoonaa. On arvioitu, että Facebookin käyttäjämäärä nousee Suomessa kolmeen miljoonaan tämän vuoden loppuun mennessä.

Tässä on nyt käsitelty mainittuja palveluja varsin pintapuolisesti, joten tulemme jatkossa seuraavissa teksteissä käsittelemään edellä mainittuja palveluja vielä yksityiskohtaisemmin.

Mitä ajatuksia sinulla heräsi tällä kertaa?

Oletko sinä käyttänyt aikanaan Suomi24 ää tai IRC-Galleriaa?

Majid on analyyttinen ja strateginen markkinointiviestinnän pohdiskelija ja toteuttaja.

Majidiin voit olla yhteydessä suoraan sähköpostilla tai puhelimitse: majid@mediavolyymi.fi , 0445576811